Improving the Quality of Education Management Through Training and Guidance at a Private Tsanawiyah Madrasah

  • Mansur Universitas Islam An Nur Lampung, Indonesia
Keywords: Quality Education Management, Training, Guidance

Abstract

his research aims to improve the quality of education management through training and guidance at Private Tsanawiyah Madrasas. The activity was carried out online through the Zoom application, involving 30 educators from Private Tsanawiyah Madrasah. Training materials cover education management concepts, classroom management strategies, and the use of technology in learning. In addition, group discussions and case studies are applied to stimulate collaboration and exchange of ideas. The results showed a significant improvement in participants' knowledge and skills. The implementation of best practices, collaboration between madrassas, and the use of technology are evidence of success. Positive feedback from stakeholders confirms the positive impact on the quality of education at the Madrasah Tsanawiyah level. Suggestions for further activities are to conduct long-term monitoring of the implementation of practices, as well as exploring the impact of education management on student learning outcomes. Financial support from relevant agencies contributes significantly to the success of this activity.

References

Abun, A. R., & Setyaningsih, R. (2023). MANAJEMEN SARANA DAN PRASARANA PENDIDIKAN DI MIS TARBIYATUL ATHFAL LAMPUNG TIMUR DALAM MENINGKATKAN KEGIATAN BELAJAR MENGAJAR. UNISAN JURNAL, 2(7), 100–108.
Ari Supadi. (2022a). HUBUNGAN KOMPETENSI PEDAGOGIK GURU DENGAN KEMAMPUAN KOGNITIF SISWA DI MI DARUL HIKMAH GUNUNG MAS KECAMATAN MARGA SEKAMPUNG KABUPATEN LAMPUNG TIMUR. Ari Supadi. Retrieved from https://journal.an-nur.ac.id/index.php/mubtadiin/article/view/395
Ari Supadi. (2022b). PENGARUH SUPERVISI AKADEMIK KEPALA MADRASAH TERHADAP KOMPETENSI PEDAGOGIK PENDIDIK DI MADRASAH TSANAWIYAH MIFTAHUL ULUM GUNUNG MAS KECAMATAN MARGA SEKAMPUNG KABUPATEN LAMPUNG TIMUR. Enggang?: Jurnal Pendidikan, Bahasa, Satra, Seni, Dan Budaya, 3. Retrieved from https://e-journal.upr.ac.id/index.php/enggang/article/view/8380
Dewi, Rd D Lokita Pramesti, & Cangara, H. (2023). The Influence Of Digital Marketing Challenges Through Instagram Media On The 5.0 Era. Prosiding Seminar STIAMI, 10(2), 91–100.
Dewi, Rd Dancu Lokita Pramesti. (2019). Konstruksi Perayaan Imlek Pada Film Animasi Upin Dan Ipin Dalam Episode “Gong Xi Fa Cai “Di MNCTV. LUGAS Jurnal Komunikasi, 3(2), 89–97.
Efrina, L., & Warisno, A. (2021). Meningkatkan Mutu Melalui Implementasi Manajemen. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 3(2), 214–219.
Heriyanto, H. (2023). Patriarchal Culture, Theology and State Hegemony in Issues of Gender Equality in Indonesian Politics. International Conference Social-Humanities in Maritime and Border Area (SHIMBA 2023), 11–15. Atlantis Press.
Kuncoro, B., Punggeti, R. N., Nove, A. H., Amahoru, A., Setyaningsih, R., Handayani, F., & Hita, I. P. A. D. (2023). EFEKTIVITAS MEDIA KARTU BERGAMBAR DALAM MENINGKATKAN KETERAMPILAN DAN MOTIVASI BERMAIN BOLA BASKET PADA ANAK SEKOLAH DASAR. Jurnal Review Pendidikan Dan Pengajaran (JRPP), 6(4), 2505–2515.
Noervadila, I., Surur, M., & Anam, S. (2023). IMPLEMENTASI MODEL SOSIODRAMA DALAM MENINGKATKAN SIKAP NASIONALISME MAHASISWA PADA MATA KULIAH PENDIDIKAN PANCASILA. Dharmas Education Journal (DE_Journal), 4(2), 427–436.
Pugung, N., Pugung, K., Suryani, L., Abun, R., & Setyaningsih, R. (2023). UPAYA PENINGKATAN KUALITAS SUMBERDAYA MANUSIA DI SEKOLAH MENENGAH PERTAMA ( SMP ) KABUPATEN TANGGAMUS TAHUN PELAJARAN 2022 / 2023. 02(04), 512–523.
Sarbanun, A., & Setyaningsih, R. (2022). PENGARUH SUPERVISI KLINIS PENGAWAS MADRASAH DAN SUPERVISI AKADEMIK KEPALA MADRASAH TERHADAP KOMPETENSI PEDAGOGIK GURU MTS NEGERI 2 LAMPUNG TENGAH TAHUN PELAJARAN 2021/2022. 01(01), 862–872.
Sarbanun, A., Setyaningsih, R., & Hartati, S. (2022). PEMBELAJARAN AQIDAH AKHLAK DALAM NILAI NILAI AGAMA DI MA DARUL MUSTOFA PANCAWARNA KECAMATAN PEDAMARAN TIMUR OGAN KOMRING ILIR. 01(01), 322–333.
Sari, A. T., Rifai, A., & Setyaningsih, R. (2023). Manajemen Kepala Madrasah Dalam Meningkatkan Kompetensi Guru Di Madrasah Tsanawiyah. Unisan Jurnal: Jurnal Manajemen Dan Pendidikan, 02(02), 570–579.
Setyaningsih, R. (2020). AKULTURASI BUDAYA JAWA SEBAGAI STRATEGI DAKWAH. Ri’ayah: Jurnal Sosial Dan Keagamaan, 5(01). https://doi.org/10.32332/riayah.v5i01.2304
Setyaningsih, R. (2021). KONSEP DO’A PERSFEKTIF QURAISH SHIHAB. 7(1), 100–120.
Setyaningsih, R. (2023). Peran Permainan Edukatif dalam Mengembangkan Keterampilan Berbicara Bahasa Inggris pada Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 7(6), 7299–7307.
Setyaningsih, R., Khodijah, N., & Munir, M. (2021). The effect of single-parent parenting, peer conformity, and self-concept on adolescent religiosity. AL-ISHLAH: Jurnal Pendidikan, 13(3), 2951–2964. https://doi.org/10.35445/alishlah.v13i3.822
Sri Hartati, Sulthan Syahril, R. S. (2022). IMPLEMENTASI PERENCANAAN STRATEGIS DALAM MENINGKATKAN MUTU TENAGA PENDIDIK DI SMKN 1 NEGERIKATON KABUPATEN PESAWARAN. 01(01), 382–388.
Terry, G. R. (2006). Prinsip-Prinsip Manajemen, Terj. J. Smith DFM. (ke-8). Jakarta: Bumi Aksara.

Wiranata, R., Surur, M., & Aisyah, S. (2023). Pengaruh profesionalisme dan sertifikasi terhadap kinerja guru mata pelajaran IPS di SMP Negeri Se-Kabupaten Lumajang. EQUILIBRIUM: Jurnal Ilmiah Ekonomi Dan Pembelajarannya, 11(2), 187–195.
Published
2024-01-12
How to Cite
Mansur. (2024). Improving the Quality of Education Management Through Training and Guidance at a Private Tsanawiyah Madrasah. International Journal of Health, Economics, and Social Sciences (IJHESS), 6(1), 160~166. https://doi.org/10.56338/ijhess.v6i1.4758
Section
Articles