Madrasah Head Transformational Leadership Strategy in Improving Teacher Professionalism
Abstract
The head of a madrasah who is able to carry out leadership transformation means that he can turn the potential of his institution into energy to improve the quality of student learning processes and outcomes. Potential cannot develop without the role and function performed by a leader. The implementation of transformational leadership will facilitate the efforts of madrasah heads to accelerate or accelerate the capacity growth of teachers in building themselves, working smarter, and even harder to realize madrasah reform. This study aims to determine the Transformational Leadership Strategy of Madrasah Heads in Improving Teacher Professionalism. The results of the study showed that the strategies carried out by the head of the madrasah in improving teacher professionalism were: 1) Organize the implementation of activities that can improve the performance of educators, 2) Identify problems that occur, 3) Provide rewards and sanctions, 4) Hold meetings between subject educators Subject Teacher Deliberation (MGMP), Increase discipline for all educators, staff, and students in learning, 6) Evaluate difficulties related to educator performance, , Continue to strive for welfare for all educators and staff, Creating comfort (harmony) in the work environment. So from several steps that have been and are being carried out by the head of the madrasah it is proven to be able to improve teacher professionalism in learning.
References
Ari Supadi. (2022a). HUBUNGAN KOMPETENSI PEDAGOGIK GURU DENGAN KEMAMPUAN KOGNITIF SISWA DI MI DARUL HIKMAH GUNUNG MAS KECAMATAN MARGA SEKAMPUNG KABUPATEN LAMPUNG TIMUR. Ari Supadi. https://journal.an-nur.ac.id/index.php/mubtadiin/article/view/395
Ari Supadi. (2022b). PENGARUH SUPERVISI AKADEMIK KEPALA MADRASAH TERHADAP KOMPETENSI PEDAGOGIK PENDIDIK DI MADRASAH TSANAWIYAH MIFTAHUL ULUM GUNUNG MAS KECAMATAN MARGA SEKAMPUNG KABUPATEN LAMPUNG TIMUR. Enggang?: Jurnal Pendidikan, Bahasa, Satra, Seni, Dan Budaya, 3. https://e-journal.upr.ac.id/index.php/enggang/article/view/8380
Artanto, D. (2022). Strategi Kepemimpinan Transformasional untuk Meningkatkan Mutu Layanan Pendidikan Islam. Adaara: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 12(2), 108–122. https://doi.org/10.30863/ajmpi.v12i2.2706
Istichomah, B. U., Sarbanun, A., & Setyaningsih, R. (2022). PENGARUH SUPERVISI AKADEMIK KEPALA MADRASAH TERHADAP KOMPETENSI PEDAGOGIK GURU MTS AL HIKMAH MAKARTI MULYA 2021/2022. 01(01), 670–677.
Juliarta, K., Surur, M., & Noervadila, I. (2023). Transformational Leadership Analysis Of Village Apparatus Work Motivation At Asembagus Village Office. Journal of International Multidisciplinary Research, 1(2), 120–128.
Kuncoro, B., Punggeti, R. N., Nove, A. H., Amahoru, A., Setyaningsih, R., Handayani, F., & Hita, I. P. A. D. (2023). EFEKTIVITAS MEDIA KARTU BERGAMBAR DALAM MENINGKATKAN KETERAMPILAN DAN MOTIVASI BERMAIN BOLA BASKET PADA ANAK SEKOLAH DASAR. Jurnal Review Pendidikan Dan Pengajaran (JRPP), 6(4), 2505–2515.
Mustafida, Andi Warisno, N. H. (2019). Pengaruh supervisi akademik terhadap kompetensi profesional guru di MA Hidayatul Mubtadiin Desa SIDOHARJO KECAMATAN JATI AGUNG KABUPATEN LAMPUNG SELATAN TAHUN PELAJARAN 2020/2021. Jurnal An-Nur: Kajian Pendidikan Dan Ilmu Keislaman, 7, 9–25. http://journal.an-nur.ac.id/index.php/annur/article/view/89/74
Pugung, N., Pugung, K., Suryani, L., Abun, R., & Setyaningsih, R. (2023). UPAYA PENINGKATAN KUALITAS SUMBERDAYA MANUSIA DI SEKOLAH MENENGAH PERTAMA ( SMP ) KABUPATEN TANGGAMUS TAHUN PELAJARAN 2022 / 2023. 02(04), 512–523.
Sari, A. T., Rifai, A., & Setyaningsih, R. (2023). Manajemen Kepala Madrasah Dalam Meningkatkan Kompetensi Guru Di Madrasah Tsanawiyah. Unisan Jurnal: Jurnal Manajemen Dan Pendidikan, 02(02), 570–579.
Sari, D. I., Syahrir, S., & Setyaningsih, R. (2022). UPAYA KEPALA SEKOLAH DALAM MENINGKATKAN MUTU BELAJAR MENGAJAR DI SMP NEGERI 6 BANDAR LAMPUNG TAHUN PELAJARAN 2021/2022. 01(0), 592–603.
Setyaningsih, R. (2020). AKULTURASI BUDAYA JAWA SEBAGAI STRATEGI DAKWAH. Ri’ayah: Jurnal Sosial Dan Keagamaan, 5(01). https://doi.org/10.32332/riayah.v5i01.2304
Setyaningsih, R. (2021). KONSEP DO’A PERSFEKTIF QURAISH SHIHAB. 7(1), 100–120.
Setyaningsih, R. (2023). Peran Permainan Edukatif dalam Mengembangkan Keterampilan Berbicara Bahasa Inggris pada Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 7(6), 7299–7307.
Setyaningsih, R., Khodijah, N., & Munir, M. (2021). The effect of single-parent parenting, peer conformity, and self-concept on adolescent religiosity. AL-ISHLAH: Jurnal Pendidikan, 13(3), 2951–2964. https://doi.org/10.35445/alishlah.v13i3.822
Syahril, S., Setyaningsih, R., & Hartati, S. (2022). PENGARUH KETERAMPILAN MANAJERIAL DAN GAYA KEPEMIMPINAN KEPALA SEKOLAH TERHADAP KINERJA GURU SMK NEGERI DI KABUPATEN PESAWARAN. 01(03), 778–787.
Wiranata, R., Surur, M., & Aisyah, S. (2023). Pengaruh profesionalisme dan sertifikasi terhadap kinerja guru mata pelajaran IPS di SMP Negeri Se-Kabupaten Lumajang. EQUILIBRIUM: Jurnal Ilmiah Ekonomi Dan Pembelajarannya, 11(2), 187–195.
Yulianto, E., Syahril, S., & Setyaningsih, R. (2023). IMPLEMENTASI STRATEGI PEMBELAJARAN AKTIF DALAM MENINGKATKAN PRESTASI BELAJAR AQIDAH AKHLAK PESERTA DIDIK SDIT AL MUHSIN METRO TAHUN PELAJARAN 2021/2022. 02(01), 771–782.