Human Nature in the View of the Qur'an and Ibn Arabi
Abstract
This research consists of primary data and secondary data; First, primary sources, namely data collected by researchers or data takers directly from the source in the form of verses of the Koran relating to human nature. The secondary data is the result of academic research that discusses human nature. This research use desciptive qualitative approach. Theoretically, this approach is used to investigate circumstances, conditions, or other elements related to the research subject. findings in this study, humans have two dimensions: material and immaterial. The Qur'an shows that the human concept consists of five categories, namely: (1) al-insan, (2) al-ins, (3) al-nas, or unas, (4) al-basyar and (5) ) bany Adam. Despite the fact that these three words stand out the most in a human context, each has a different meaning. Allah, Who created everything in the best way possible, started the creation of man from a clot of blood and created his offspring from lowly water as a kind of essence, then perfected the process of his creation. Death destroys the elements of the body, but the elements of the soul will remain and rise again at the end of time. He is composed of a combination of two elements; spirit and body. If someone only knows the land part and ignores the part that is breathed by God's spirit, then they will not understand the basis of human beings. Ibn Arabi often expressed this idea by using the terms "small world" and "big world" or "microcosm" and "macrocosm". Usually, Ibn Arabi calls small humans with the term "microanthropos" and large humans.
References
Rosowulan T. Konsep Manusia dan Alam Serta Relasi Keduanya dalam Perspektif Al-Quran. Cakrawala J Stud Islam. 2019;14(1):24–39.
Nawtika TA. KONSEP INSAN KAMIL IBN ‘ARABI DALAM PRESPEKTIF TRANSPERSONALISME. UIN Raden Intan Lampung; 2020.
Yaqin A. Korespondensi Manusia dan Kosmos dalam Kosmologi Sufisme Ibnu’Arabi dan Achmad Asrori Al-ishaqi. Living Islam J Islam Discourses. 4(1):1–22.
Rizal DA. KONSEP MANUSIA SEMPURNA MENURUT PANDANGAN FRIEDRICH WILLIAMS NIETZSCHE DAN IBNU ARABI; SEBUAH ANALISA KOMPARATIF. Refleks J Filsafat dan Pemikir Islam. 20(1):69–83.
Sumanto E. Esensi, Hakikat, dan Eksistensi Manusia (Sebuah Kajian Filsafat Islam). El-Afkar J Pemikir Keislam dan Tafsir Hadis. 2019;8(2):60–9.
Purwanto. Teknik Penyusunan Instrumen Uji Validitas dan Reliabilitas Penelitian Ekonomi Syariah. Magelang. StaiaPress; 2018.
Arikunto S. Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Bumi Aksara; 2012.
Kristi E, Islam U, Sultan N, Kasim S, Islam U, Sultan N, et al. Hakikat Manusia Dalam Perspektif Al- Qur ’ an. 2022;8(1):115–30.
Al-Imam Abul Fida Isma’il Ibnu Katsīr ad-Dimasyqi. Tafsir Ibnu Katsīr. Bogor: Imam Syafi’i; 2003.
As-Sahbuny A. Kamus Al-Qur’an: Quranic Explorer. Shahih; 2016.
Alim AS. Hakikat Manusia, Alam Semesta, dan Masyarakat dalam Konteks Pendidikan Islam. J Penelit Keislam. 2019;15(2):144–60.
Abdulmalik Abdulkarim (Hamka) Abdullah. Tafsir Al-Azhar. Singapura: Pustaka Nasional Pte Ltd; 2001.
Rahmawati D, Insiroh EP. Hakikat Manusia dalam Filsafat Islam; Menguak Hakikat Manusia dalam Filsafat Ibnu Arabi. Indones J Islam Theol Philos. 2022;4(1).
Muhammad Fu’ad Abd Al-Baqi. Mu’jam Al-Mufahras Li Al-Fazi AlQur’an Al-Karim. Beirut: Dar al al-Fikr; 1996.
Jalaluddin. Teologi Pendidikan. Jakarta: PT Raja Grafindo; 2002.
Rofi S, Prasetiya B, Setiawan BA. TERMINOLOGI MANUSIA DAN INSAN KAMIL DALAM PERSPEKTIF AL-QUR’AN DAN IBNU ARABI. Muaddib Stud Kependidikan dan Keislam. 2020;1(2):215–31.
M. Quraish Shihab. Tafsir Al-Misbah: Pesan Kesan Dan Keserasian Al-Quran. Jakarta: Lentera Hati; 2020.
Farabi M Al. PROFIL INSÂN KÂMIL DALAM PERSPEKTIF PENDIDIKAN ISLAM. Islam J Islam Soc Sci. 2022 Mar;2(1):1–15.
Muhammad Ibrahim Al-Hifnawi. Tafsir Al-Qurtubhi. Jakarta: Pustaka Azzam; 2008.
Susanto H. Filsafat Manusia Ibnu Arabi. Tsaqafah. 2014;10(1):109–26.
Ghozali I. Hakikat Manusia dalam Pandangan Al-Quran dan Menurut Ibnu Arabi. MUBTADA. 2019;2(2).
Sajidah I. Konsep Kesempurnaan Diri Menurut Ibn’Arabi dan Maslow. 2017;
Alba C. Corak Tafsir Al-quran Ibnu „Arabi. J Sosioteknologi. 2010;9(21):987–1003.
Fithriyah A. Manusia Ideal Dalam Prespektif Tasawwuf dan Filsafat (Studi Komperatis Pemikiran Ibnu Araby dan Nietsche Tentang Manusia). ZAHRA Res Tought Elem Sch Islam J. 2020;1(1):79–88.
Noer KA. Pemerintahan Ilahi atas Kerajaan Manusia: Psikologi Ibn ‘Arabi tentang Roh. Kanz Philos A J Islam Philos Mysticism. 2011;1(2):199–214.
Rizaldy R. Epistemologi tuhan menurut Ibn’Arabi. Fakultas Ushuluddin; 2016.
Burga MA. Hakikat Manusia Sebagai Makhluk Pedagogik. Al-Musannif. 2019;1(1):19–31.
Yulita S. MANUSIA SEMPURNA MENURUT IBN ‘ARABI DAN NIETZSCHE. UNIVERSITAS ISLAM NEGERI SULTAN SYARIF KASIM RIAU; 2020.
Mustamain K. Ontologi Tasawuf Falsafi dalam Konsep Wahdatul Wujud Ibnu Arabi. Rausyan Fikr J Ilmu Stud Ushuluddin Dan Filsafat. 2020;16(2):267–81.
Kulsum U. Insan Kamil Sebagai Idealitas Muslim:(Perspektif Muhyiddin Ibn ‘Arabi dan ‘Abd al Karim al-Jilli). Tafhim Al-’Ilmi. 2019;11(1):79–90.
Murnita T. Diskursus Transenden Dan Imanen Tuhan Menurut Ibn ‘Arabi. UNIVERSITAS ISLAM NEGERI SULTANSYARF KASIM RIAU; 2020.
Mahmud A. Insan Kamil Perspektif Ibnu Arabi. Sulesana J Wawasan Keislam. 2014;9(2):33–45.
Meldayati R. Psiko-Ekologi Perspektif Ibn ‘ArabI. Sekolah Pascasarjana UIN Syarif Hidayatullah Jakarta; 2015.
LATHIF M. Konsep Insan Kamil (Manusia Sempurna) dalam Pemikiran Ibn Arabi dan Seyyed Hossein Nasr: Sebuah Studi Komparatif. Universitas Gadjah Mada; 2020.
Copyright (c) 2023 International Journal of Health, Economics, and Social Sciences (IJHESS)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.